Mainonta

24.05.2017

Olen koulutukseltani tradenomi. Koulussa meille opetettiin, että tärkein ase markkinoinnissa on tarpeen luonti asiakkaalle. Tämä lausahdus on saanut minut miettimään koko markkinointialan moraalisuutta.

"Kun toiseksi paras ei ole vaihtoehto.. On joskus tyydyttävä kolmanneksi parhaaseen."

"Vaikka sinulle henkilökohtaisesti ei kelpaa kuin paras. Ajattele niiden muiden ihmisten katseita, jotka näkevät, että sinä olet vähävarainen. Olet yhteiskunnan alempaa luokkaa, et selvästikään pärjää elämässä." 

Näin meille usein alitajuisesti uskotellaan ja valitettavasti se toimii. Pelkäämme luonnollisesti jäävämme ryhmän ulkopuolelle, ryhmän johon kuuluminen tai kuulumattomuus vielä kivikaudella tarkoitti elämää tai kuolemaa. Joten me ostamme. Ylisuuren asunnon kaupungin keskustasta, sadantonnin auton (Auto on myös muutaman vuoden välein hyvä päivittää uudempaan ja tehokkaampaan malliin, jotta vältytään ikäviltä huoltotoimenpiteiltä.), Viimeisimmän kauden merkkivaatteita, puhelimia sekä muuta tarpeellista roskaa. Haluamme kuulua laumaan, olla osa sitä. Me pelkäämme. Mutta entäs jos haluan olla erilainen?

"Voit ostaa itsesi erilaiseksi. Jokaiselle löytyy jotakin! erotu massasta, ole oma persoonallinen itsesi miljoonien muiden asiakkaittemme kanssa. Meiltä saat peroonallisimmat tuotteet, laukut, vaatteet, päähineet, custom osat, you name it."

Ja mehän ostamme. Minä itse on nyt in! Ruokimme egoamme ja unohdamme oikeasti olla omia itsejämme, kunhan vain näytämme ulospäin siltä. Saamme rauhoittavan paremmuuden tunteen, mutta emme kuitenkaan joudu täysin turvallisen laumamme ulkopuolelle. Vaivihkaa harmaannumme kaikki samaksi massaksi, joka pukeutuu "yksilöllisesti", mutta tottelee kuuliaisesti ylempiä auktoriteettejaan.

"Sinähän näytät hyvältä siinä! Ystäväsi varmasti ilahtuu noin arvokkaasta lahjasta! Se tekee hyvää sinulle! Sinähän tiedät näistä asioista paljon, tiedät varmaan myöskin sen, että SINÄ TARVITSET TÄMÄN, ETTÄ NÄYTÄT PAREMMALTA KUIN NAAPURISI, KAVERISI SEKÄ TYÖKAVERISI YHTEENSÄ!!!"

Mainostajan/Mainoksen tehtävä on luoda positiivisia mielikuvia sekä ruokkia paholaisista suurinta, meidän egoamme. Vakuuttavasti kerrottuna, alamme jo näkemään sielumme silmin ajatuksia, jossa kiidämme hienolla uudella avoautollamme, hienossa uudessa puvussa, puhuen uuteen hienoon puhelimeemme ja vieressämme istuu silmiä hivelevän kaunis/komea nais/mies- ystävämme. Kiitäessämme avoautollamme ihmispaljouden poikki kaupungin hienoimmalla kadulla tunnemme, kuinka ihmiset ihailevat ja kyllävain alitajuisesti nautiskellen herkuttelemme ajatuksella kuinka he kadehtivat MINUA. Tämä toimii, sillä sisällemme on rakennettu eläimellinen koodi, joka käskee meidän tavoitella paremmuutta toistemme keskuudessa, jotta saisimme enemmän kumppaneita joiden kanssa paritella, jotta juuri meidän geenimme lisääntyisivät.

Sitä miksi mielikuvamarkkinointi toimii, ei kuitenkaan koskaan kerrota suoraan. Emmehän me mitään barbaarisia eläimiä ole! Vai olemmeko sittenkin? Meillä on järki sekä tunteet, jotka halutessamme tekevät meistä ihmisiä, lähes jumalia, mutta tarjoushyperostomaniassa usein unohdamme ne. Sisäinen eläimemme, joka haluaa vain selviytyä, näyttää hyvältä sekä paritella, ottaa meissä vallan. taannumme eläimelliseksi massaksi, jota on helppo liikutella uusimman trendin suuntaan. Tältä tieltä emme kuitenkaan löydä ikinä onnea, se mitä emme todella tarvitse, ei ikinä voi meitä tyydyttää. Materiaalista onnea ei ikinä ole tarpeeksi. Pyöritämme nykyisellä ostovimmallamme pientä oravanpyöräämme huolestuttavaan suuntaan, tuhoamme itsemme sekä ympäristömme. Olemme koukussa.

Jos siis välität, et välitä. Siitä mitä sinulle mediassa kerrotaan olevan seksikästä ja tarpeellista.


-Armo